
Ce este volanta (volant) și ce rol are?
Multe persoane pronunță „volantă” din obișnuință. Acest lucru a dus la acceptarea formei în vorbirea curentă, însă varianta corectă este „volant”. În acest articol, abordăm varianta de „volantă”, pentru a fi pe înțelesul tuturor.
Așadar, volanta este un disc metalic, montat pe arborele cotit al motorului unui vehicul, cu ardere internă. Se consideră o componentă de bază din sistemul de transmisie. Volanta are un rol esențial în funcționarea optimă a motorului. Din punct de vedere al echilibrării și transmiterii cuplului motor, către cutia de viteze.
Scopurile principale ale acestei piese au în vedere uniformizarea mișcării arborelui cotit, dar și transmiterea forței motorului, la cutia de viteze. În realitate, volanta este esențială pentru buna funcționare a întregului ansamblu motor – cutie de viteze. Dacă apar probleme, volanta poate fi o cauză a scăderii performanței vehiculului. De aceea, recomandăm ca șoferii să fie atenți la semnele de uzură, la posibilele defecțiuni și să apeleze la un service auto autorizat pentru a preveni pagubele majore.
La Drive in Autoservice în cadrul atelierelor de mecanică sunt periodic vehicule cu probleme pe parte de sistem de transmisie, la care colegii le dau curs. Mai jos, o să și exemplificăm.
Tipuri de volanta
În timp, motoarele au evoluat și au ajuns să dezvolte valori mai mari ale cuplului motor. Astfel, evoluția a condus la apariția a două tipuri distincte de volante. Fiecare tip de volantă are caracteristici specifice, adaptate în funcție de performanțele și necesitățile fiecărui motor:
- Volanta cu masă simplă. Acest tip de volantă are mai puține componente și este folosită, în principal, la motoarele obișnuite, cum ar fi cele pe benzină sau cele cu putere mai redusă.
- Volanta cu masă dublă. Are o construcție mai complexă și este proiectată pentru motoarele cu cuplu ridicat. Acest tip de volantă se regăsește în special la motoarele diesel, după 2008-2010. Volanta cu masă dublă este echipată cu un sistem de arcuri care atenuează aceste șocuri, prevenind deteriorarea altor componente.
- Volanta de performanță. În motorsport, volantele sunt mai ușoare și mai subțiri pentru a reduce inerția și a permite motorului să accelereze rapid. Acestea sunt construite din materiale mai ușoare, cum ar fi aluminiul, și sunt proiectate pentru vehicule de competiție.
Semne ale unei volante defecte
Fiabilitatea cutiei de viteze, și nu numai, are legătură cu o volantă funcțională. Este necesar ca problemele apărute să fie depistate la timp, pentru a fi remediate și pentru a nu afecta performanța motorului. Dacă volanta este pe cale să se defecteze, se pot observa anumite manifestări anormale la vehicul (vibrații, bătăi). Le detaliem mai jos:
Semne ale unei volante defecte, cu masă simplă:
- Vibrații în timpul rulării. Dacă există vibrații excesive în timpul accelerației sau în momentul schimbării treptelor de viteză, volanta ar putea fi dezechilibrată sau uzată.
- Zgomote metalice. Sunete precum zgomote de frecare sau lovituri metalice pot indica uzura volantei sau o deteriorare mecanică.
Semne ale unei volante defecte, cu masă dublă:
- Vibrații și tremurături. O volantă cu masă dublă uzată poate pierde din capacitatea de a absorbi vibrațiile, astfel apar tremurături și zgomote neobișnuite.
- Zgomote la pornire sau oprire. În acest caz, volanta cu masă dublă ar putea fi deteriorată, deoarece arcurile interne pot fi afectate.
- Zgomote la schimbarea treptelor. Un sunet puternic atunci când se schimbă treptele de viteză, în special la vehiculele diesel, poate fi un semn că volanta cu masă dublă este defectă.
Indiferent de tipul de volantă, simptomele ar trebui să fie verificate de personal specializat, în cadrul unui service auto autorizat. Acest lucru se realizează pentru a preveni daune suplimentare la ambreiaj sau la cutia de viteze și pentru a menține performanța motorului în parametri optimi.
Identificarea și prevenirea problemelor apărute la nivelul volantei
Identificarea situațiilor la nivel de volantă se pot efectua printr-o inspecție vizuală a componentelor externe. Însă se poate face și o investigație mai aprofundată, unde se pot observa fisurile și deformările volantei. În plus, se utilizează echipament de diagnoză specializat. În baza lui pot fi detectate erori, în funcționarea volantei, și nu numai. Toate acestea se pot efectua într-un service auto autorizat, unde se oferă soluții adecvate pentru remedierea defecțiunilor și menținerea performanței optime a motorului.
O inspecție detaliată poate evidenția semnele de uzură prezente pe elemente structurale. Ulterior, acestea să fie înlocuite înainte să afecteze funcționalitatea volantei.
Stilul de condus este și el un factor care contează în prelungirea duratei de funcționare a sistemului de transmisie, în parametri optimi. În acest sens este important să se schimbe treptele de viteză în mod corespunzător și să se evite supraturarea motorului.
Cum spuneam și mai sus, în atelierele de Mecanică Drive in Autoservice ajung multe vehicule cu probleme la sistemul de transmisie. Privind din perspectiva volantei, în atelier au fost și vehicule cu volantă cu masă simplă și cu masă dublă.
Un exemplu recent este un Audi A6, model C7, din 2014, motor 3.0 TDI la care proprietarul a menționat zgomot ciudat la pornire. În urma verificărilor în cadrul service-ului și a intervenției colegilor de mecanică, au identificat volanta deteriorată. Mai jos, puteți urmări video cu mașina în lucru.
