
Temperatura optimă a motorului unui vehicul se menține cu ajutorul sistemului de răcire. Acesta are rolul de a menține o temperatură optimă a motorului, în timpul funcționării. În cadrul service-ului Drive in Autoservice sunt persoane care vin cu autovehiculele pentru o verificare sau înlocuiri de piese, din acest sistem.
Tocmai de aceea, alegem să povestim în următoarele rânduri despre sistemul de răcire al motorului, componentele lui, modul de funcționare, probleme comune și întreținere corectă.
Sistemul de răcire – mod de funcționare:
Principala funcție a sistemului de răcire este de a elimina căldura produsă în timpul combustiei din interiorul motorului. De asemenea, ajută la menținerea temperaturii într-un interval optim de funcționare. Respectiv, în jur de 90°C pentru majoritatea motoarelor. Menținerea temperaturii se realizează prin circularea unui amestec de apă și antigel (lichid de răcire) prin motor și radiator.
Etapele de funcționare a sistemului de răcire:
- Preluarea căldurii. Căldura generată de motor este absorbită de lichidul de răcire, care circulă prin blocul motorului și chiulasă.
- Transferul căldurii către aer. Lichidul cald este direcționat către radiator, unde căldura este disipată în aer, printr-un proces de schimb de căldură.
- Revenirea lichidului rece: După ce lichidul se răcește, acesta este recirculat înapoi în motor.
- Distribuția aerului cald: Aerul cald este direcționat prin conductele de ventilație și este eliberat în interiorul mașinii pentru a încălzi habitaclul.
Componentele sistemului de răcire:
Deoarece sistemul de răcire este compus dintr-o serie de componente relevante, le vom menționa mai jos. Acestea au un rol specific în menținerea optimă a temperaturii motorului.
Radiatorul
Este componenta centrală a sistemului de răcire. Acesta are rolul de a proteja motorul împotriva supraîncălzirii. Fără un sistem de răcire eficient, motorul ar putea suferi daune la pistoane, garnituri și alte componente interne, ceea ce ar afecta performanța și durabilitatea vehiculului.
Pompa de apă
Responsabilă pentru circulația lichidului de răcire prin motor și radiator este pompa de apă. Aceasta asigură un flux constant al lichidului de răcire și previne acumularea căldurii în motor. De asemenea, pompa de apă asigură faptul ca lichidul de răcire să ajungă la toate componentele esențiale ale motorului, prevenind supraîncălzirea. Dacă pompa de apă este defectă, poate provoca diverse daune. Aici amintim deformarea sau fisurarea garniturilor și a componentelor metalice.
De regulă, se recomandă ca pompa de apă să fie verificată periodic și înlocuită atunci când prezintă semne de uzură sau defecțiuni. Cum ar fi: scurgerile de lichid de răcire, zgomotele neobișnuite sau supraîncălzirea motorului.
Termostatul
Acesta are în vedere temperatura lichidului de răcire și controlează momentul în care lichidul de răcire ajunge în radiator. Astfel, termostatul ajută motorul să ajungă și să mențină o temperatură constantă, ceea ce îmbunătățește eficiența motorului și reduce uzura acestuia.
Dacă termostatul este blocat (închis sau deschis), motorul poate suferi fie de supraîncălzire, fie de funcționare la temperaturi prea scăzute. Ambele situații duc la uzură și la eventuale defecțiuni ale componentelor interne, cum ar fi garniturile sau pistoanele.
Ventilatorul
Ventilatorul îmbunătățește fluxul de aer care trece prin radiator. În plus, asigură o răcire eficientă a antigelului. Este de obicei controlat de un senzor de temperatură, care monitorizează lichidul de răcire. Atunci când temperatura acestuia depășește un anumit nivel, ventilatorul pornește automat pentru a ajuta la răcirea motorului. Prin menținerea unei temperaturi constante, ventilatorul contribuie la protejarea componentelor interne ale motorului și previne uzura/deteriorarea prematură.
De asemenea, poate suferi defecțiuni, și anume: uzura motorului electric, ruperea lamelelor sau defecțiuni ale senzorului de temperatură. Toate acestea duc la incapacitatea sistemului de răcire, de a funcționa eficient. Este important ca ventilatorul să fie verificat periodic pentru a asigura o funcționare corespunzătoare.
Antigelul (lichidul de răcire)
Lichidul de răcire, cunoscut și sub denumirea de antigel, joacă un rol esențial în menținerea temperaturii motorului. Antigelul conține aditivi speciali care protejează sistemul de răcire împotriva coroziunii și formării depunerilor de calcar sau rugină. De asemenea, previne și înghețarea. Este esențial ca nivelul și concentrația lichidului de răcire să fie verificate periodic și înlocuite conform recomandărilor producătorului.
Întreținerea sistemului de răcire:
Întreținerea periodică a sistemului de răcire este un pas important în performanța motorului. Cele mai importante motive pentru ca întreținerea periodică să aibă loc într-un service auto autorizat, au în vedere prevenirea supraîncălzirii și protejarea componentelor interne ale motorului.
Cum se întreține sistemul de răcire?
Pe lângă faptul că este ideal să apelezi la un specialist în domeniul auto, este nevoie să se verifice și să se schimbe anumite componente. Enumerăm cele mai importante acțiuni: Verificarea și completarea lichidului de răcire, Schimbarea periodică a antigelului, Înlocuirea radiatorului și a altor componente din sistemul de răcire, Verificarea termostatului și a pompei de apă, Inspectarea furtunurilor și a garniturilor.
În cadrul atelierelor Drive in Autoservice sunt persoane care menționează probleme la sistemul de răcire al autovehiculelor. În urma verificării de către personalul specializat Drive in, se găsesc probleme la pompa de apă, termostat, radiator sau chiar lipsa antigelului.
Recomandăm tuturor să aibă în vedere și sistemul de răcire, să verifice și să completeze cu antigel atunci când este necesar și să înlocuiască componentele necesare. Totul pentru o bună funcționare a motorului și pentru o performanță optimă.